Siedząc w samolotach Air Asia i KLM i AirFrance czy LionAir aż prosiło się, by postudiować najfajniejsze elementy ich magazynów pokładowych – mapy połączeń <3. Tym samym wpadliśmy na pomysł, by przenieść na papier maksymalnie dużo możliwości poruszania się po Azji Pd-Wsch z użyciem transportu lotniczego. To ukłon w stronę podróżujących normalnie – czyli na krótszy okres, bo oczywiście Ci, którzy ruszają w ten rejon świata na długo – czasu nie liczą aż tak mocno i podróże lądem dla nich to wręcz oblig.
Nie mamy już tych map i kartek, ale mamy zapiski w notesie i nie zawahamy się ich użyć. Skorzystaliśmy z połączeń KLM/AirFrance, które doprowadzają nas odpowiednio do: Bangkoku, Kuala Lumpur, Phuket, Trat, Singapuru, Dżakarty, Bali a następnie lokalnymi liniami (głównie AirAsia tajlandzka jak i malezyjska, Malindo, LionAir, TigerAir, Bangkok Airwais) łączyć najlepsze opcje i starać się zobaczyć jak najwięcej. Bez wyścigu, bez przesadnego pośpiechu, z wyróżnieniem tylko tych miejsc, które reprezentują nieco odmienne od siebie krajobrazy czy względnie różnią się od innych w danej trasie.
Jeśli odwiedzamy słynny zabytek sprzed kilkuset lat, to warto do tego dania dorzucić dużą metropolię a jeśli się uda, jakieś 2-3 dni leniwego wypoczynku w rajskiej scenerii. Tym sposobem nawet tydzień urlopu w Tajlandii można tak zagospodarować. Ale jak macie 3 tygodnie urlopu to już hulaj dusza – można sporo.
To wszystko jest też trochę elementem motywującym do podróżowania multicity. W ciągu ostatnich dwóch lat u nas było to notoryczne. Przylot do Gwatemali – powrót z Salwadoru, przylot do Jakarty – powrót z Kuala Lumpur, przylot do Pekinu – powrót z Tokio, przylot do Chicago – powrót z Nowego Jorku.
Czy jest bilet multicity? Wzięliśmy pod uwagę fakt, że w KLM/AirFrance za bilet multicity w większości przypadków płacimy TYLE SAMO za bilet Krakow – MIASTO A, MIASTO B – Kraków ile za bilet Kraków – MIASTO A – Kraków. Plusami multicity jest to, że możecie podróżować łańcuszkowo a nie w pętli no i nie musicie na siłę tracić czasu, by wracać do miasta przylotu. Na Półwyspie Malajski aż prosi się, by tak zrobić. Albo w Indonezji. Albo w Chinach. Albo w Indiach (Mumbaj-Delhi), choć od niedawna KLM lata do Colombo, więc kiedyś też byśmy zapewne wybrali przylot do Mumbaju a powrót ze Sri Lanki.
A nasza podróż multicity w 2014 roku wyglądała tak. (Jest też w rozpisce)
Tajlandia express (7-9 dni)
Bangkok – Ajuthaia – Bangkok – Krabi – Bangkok
Bangkok – Ajuthaia – Bangkok – Siem Reap (Angkor Wat) – Bangkok
Bangkok – Ajuthaia – Bangkok – Kanchanaburi – Bangkok – Pattaya – Bangkok
Bangkok – KhaoYai Park – Siem Reap (Angkor Wat) – Bangkok
Bangkok – KhaoYai Park – Siem Reap (Angkor Wat) – Bangkok
Tajlandia optimum (2 tygodnie)
Bangkok – Siem Reap (Angkor Wat) – Trat/Koh Chang – Bangkok
Bangkok – Siem Reap (Angkor Wat) – Bangkok – Krabi – Bangkok
Bangkok – Siem Reap (Angkor Wat) – Bangkok – Phuket – Bangkok
Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – Utapao/Pattaya – Bangkok
Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – Krabi – Bangkok
Tajlandia maksimum (3 tygodnie)
Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – Bangkok – Siem Reap (Angkor Wat) – Trat/Koh Chang – Bangkok
Bangkok – Kanchanaburi – Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – Krabi – Surat/KohSamui – Bangkok
Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – Phuket – Krabi – Khao SamRoiYot – Phethaburi – Bangkok
Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – Phuket – Krabi – Khao SamRoiYot – Phethaburi – Bangkok
Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – KohSamui/KohPhangan/KohTao – Bangkok
Tajlandia+Malezja express (2 tygodnie)
Bangkok – Kanchanaburi – Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – Kuala Lumpur – Malakka – Singapur
Bangkok – Kanchanaburi – Bangkok – Ajuthaia – Bangkok – Trang/Kantang – Krabi – Penang – Cameron Highlands – Kuala Lumpur
Bangkok – Ajuthaia – Bangkok – Singapur – Malakka – Kuala Lumpur – Cameron Highlands – Surat/KohSamui/KohTao – Chumphon – Bangkok
Tajlandia+Malezja optimum (3 tygodnie)
Bangkok – Pattaya – Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – Kuala Lumpur – Penang – Malakka – Singapur
Bangkok – Surat/KohSamui – Penang – Cameron Highlands – Malakka – Kuala Lumpur – Siem Reap (Angkor Wat) – Trat/Koh Chang – Bangkok
Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – Singapur – Langkawi – Penang – Malakka – Kuala Lumpur
Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – Singapur – Malakka – Kuala Lumpur – Phuket – Bangkok
Bangkok – Ajuthaia – Lop Buri – Sukhotai – Chiang Mai – Singapur – Malakka – Kuala Lumpur – Cameron Highlands – Surat – KohSamui/KohPhangan/KohTao – Chumphon – Bangkok
Malezja+Singapur express (7-9 dni)
Kuala Lumpur – Malakka – Singapur – Penang – Kuala Lumpur
Kuala Lumpur – Malakka – Singapur – Langkawi – Kuala Lumpur
Kuala Lumpur – Singapur – Kota Kinabalu – Kuala Lumpur
Singapur – Malakka – Kuala Lumpur – Cameron Highlands – Penang – Singapur
Singapur – Kuala Lumpur – Penang – Langkawi – Kuala Lumpur
Malezja+Singapur optimum (2 tygodnie)
Singapur – Malakka – Kuala Lumpur – Langkawi – Penang – Cameron Highlands – Kuala Lumpur
Malezja+Indonezja express (2 tygodnie)
Kuala Lumpur – Cameron Highlands – Malakka – Singapur – Yogyakarta – Bandung – Dżakarta
Kuala Lumpur – Malakka – Singapur – Dżakarta – Bandung – Yogyakarta – Bromo – Surabaya – Kuala Lumpur
Dżakarta – Bandung – Yogyakarta – Singapur – Malakka – Kuala Lumpur – Penang – Kuala Lumpur [nasza trasa]
Kuala Lumpur – Cameron Highlands – Malakka – Singapur – Yogyakarta – Bandung – Dżakarta
Kuala Lumpur – Malakka – Singapur – Dżakarta – Bandung – Yogyakarta – Kuala Lumpur – Penang – Kuala Lumpur
Malezja+Indonezja optimum (3 tygodnie)
Bangkok – Ajuthaia – Bangkok – Kuala Lumpur – Malakka – Singapur – Dżakarta – Bandung – Yogyakarta – Bromo – Surabaya – Kuala Lumpur
Kuala Lumpur – Malakka – Singapur – Dżakarta – Bandung – Yogyakarta – Bromo – Surabaya – Bali
Dżakarta – Bandung – Yogyakarta – Bromo – Surabaya – Bali – Singapur – Malakka – Kuala Lumpur
Kuala Lumpur – Kota Kinabalu – Bali – Surabaya – Bromo – Yogyakarta – Bandung – Dżakarta
Bali – Yogyakarta – Dżakarta – Singapur – Malakka – Kuala Lumpur – Penang – Cameron Highlands – Kuala Lumpur